Bienale 2013

30. grafični bienale: PREKINITEV

14. september–24. november 2013

Ljubljanski grafični bienale je bil ustanovljen leta 1955 in bo brez prekinitve letos dočakal že svojo 30. izdajo. Letošnji bienale se vrača k ponovnemu premisleku o naravi grafičnih procesov, pokazal bo, kako se umetniki našega časa odzivajo na sodobne komunikacijske procese in orodja.

Jubilejni 30. grafični bienale je kompleksna prireditev, ki jo sestavlja več razstav in dogodkov.

Osrednja razstava 30. grafičnega bienala Prekinitev (Interruption) izpostavlja nekatere vidike razvoja, ki ga je doživelo področje grafike v sodobnem času. Postopki tiskanja so se razširili in dotaknili številnih zvrsti sodobne likovne umetnosti. Medtem ko je nekaterim tradicionalnim medijem uspelo ohraniti pomen, s tem ko so se razvili in prilagodili, so drugi zastareli in utonili v pozabo. Spet za druge, novejše postopke, še zlasti digitalne prakse, se zdi, da so se po dolgem zorenju končno uveljavili kot legitimna orodja umetniškega izražanja. Tokratni bienale se osredotoča na projekte, ki imajo svež, sodoben pristop do tradicionalnih metod, razvijajo uveljavljene postopke z novimi načini uporabe ali uporabljajo nove tehnologije tiska v umetniških raziskovanjih visoke kakovosti. V večini primerov uporabljene tehnike odsevajo in komentirajo razmere sveta, v katerem živimo: kako dandanes sprejemamo informacije, kako se sporazumevamo oziroma se poskušamo sporazumevati med sabo, kako (ne)razumemo svet(a). Vnovični premislek grafike kot oblike in vsebine je okrepil poligrafični teren in povezal delo umetnikov z vsega sveta.
 

Kuratorka osrednje razstave 30. grafičnega bienala je dr. Deborah Cullen.

Umetniki: Allora & Calzadilla, Burak Arikan, Dennis Ashbaugh & William Ford Gibson, Tammam Azzam, Xu Bing, Luis Camnitzer, caraballo-farman, Alex Cerveny, Mario Čaušić, Vuk Ćosić, Miloš Đorđević, Tomás Espina, Giorgi ‘Gago’ Gagoshidze & Gianluigi Scarpa, Mihael Giba, Ana Golici, María Elena González, Meta Grgurevič & Urša Vidic, Dragan Ilic, Sanela Jahić, Charles Juhász-Alvarado, Thomas Kilpper, André Komatsu, Gorazd Krnc, Volodymyr Kuznetsov, Nicola López, Ivan Marušić Klif, Yucef Merhi, Ottjörg A.C., Renata Papišta, Adam Pendleton, Agnieszka Polska, Zoran Poposki, Marjetica Potrč, Gerhard Richter,  Venelin Shurelov, Dario Šolman, Nika Špan, Teo Spiller, Waltraut Tänzler, Rirkrit Tiravanija, Vargas-Suarez Universal, Tomas Vu-Daniel 

Kuratorka 30. grafičnega bienala dr. Deborah Cullen je direktorica in glavna kustosinja galerije Miriam and Ira D. Wallach naColumbia University v New Yorku. Leta 2012 je bila glavna kuratorka trienala El Panal/The Hive: 3ra TrienalPoligráfica de San Juan: América Latina y el Caribe v Puerto Ricu. Pred tem je bila direktorica kuratorskih programov v muzeju El Museo del Barrio v New Yorku, kjer je kot urednica pripravila obsežno 500-stransko antologijo Caribbean: Art at the Crossroads of the World (El Museo del Barrio and Yale University Press, 2012). Njene pomembnejše razstave so Nexus New York: Latin/American Artists in the Modern Metropolis (2009), Retro/Active: The Work of Rafael Ferrer (2010) in mednarodni potujoči projekt naslovljen Arte no es Vida: Actions by Artists of the Americas, 1960–2000 (2008–2011), za katerega je prejela nagrado Emily Hall Tremaine Exhibition Award. Je avtorica monografije Rafael Ferrer (UCLA, 2012).

Razstavišča: Mednarodni grafični likovni center, Jakopičevo sprehajališče, Moderna galerija.

André Komatsu, Construcao de Valores (Konstrukcija vrednosti), 2012, instalacija s fotokopijami A4 in ventilatorji (spremenljive dimenzije). Z dovoljenjem umetnika.

Tammam Azzam, Grafiti svobode: Poljub Gustava Klimta, 2013, iz serije Sirijski muzej, omejeno število arhivskih digitalnih odtisov na bombažnem papirju (112 x 112 cm), število odtisov 25 + 2 AP, zbirka Samawi. Z dovoljenjem Galerije Ayyam, Dubaj.

ENTRE MANOS (ROKA ROKI): KODA, ZANKA, NEBULA

otvoritev 7. 8. 2013
7. avgust–24. november 2013

Site-specific projekt umetnika Charlesa Juhásza-Alvarada je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala: Prekinitev. Na Jakopičevem sprehajališču Juhász-Alvarado nagovarja mimoidoče s 118 fotografijami na panojih. Podobe, ki obdajajo klopce, se zrcalijo ali rimajo ter tako učinkujejo kot zbor. Pri delu s Karen Albors, katere starši so slušno prizadeti, je ustvaril vizualno sekvenco, ki se razgrinja pred gledalci med sprehajanjem po promenadi v to ali ono smer. Umetnikova sestra, pisateljica in prevajalka (iz španščine v angleščino) Emeshe Juhász-Mininberg, je prispevala besedila, povezana z vsako od podob, ki združena oblikujejo pesem. Nanašajo se na podobe, vendar tudi tkejo kadenco, ki na poti spremlja gledalce. Slovenska različica in oblikovanje, delo Mine Fine, pomenita še eno partnerstvo, ki poudarja kontrapunkt jezikov ter obenem postavlja v ospredje prevod, naključje in izmenjavo. Projekt se nanaša na univerzalne, skupne točke, kajti le tako lahko izvabi čustveno dojemanje.

Entre Manos (Roka roki): koda, zanka, nebula, 2013, 118 digitalnih fotografij, na osnovi javnega naročila za plakate, Jakopičevo sprehajališče, park Tivoli, Ljubljana, vse 185 x 125 cm. Uporabljeno z dovoljenjem umetnika.

Nagradi 30. grafičnega bienala

Žirija v sestavi Tevž Logar (predsednik), Chema de Francisco, Sally Tallant in Dusica Kirjakovic
je soglasno odločila, da:

Veliko nagrado 30. grafičnega bienala prejme María Elena González.

Posebna omemba žirije: Meta Grgurevič in Urša Vidic.

 *
Velika nagrada 30. grafičnega bienala:

María Elena González
Rojena 1957, Havana, Kuba. Živi in dela v New Yorku v ZDA in Baslu v Švici.

Za delo:
Serija Govorica dreves [Tree Talk Series]
Skowheganska breza #1 [Skowhegan Birch #1], 2012
Brez naslova [Untitled], 2012
Radiranka breze #3 [Birch Rubbing #3], 2012

Na ogled v Mednarodnem grafičnem likovnem centru.

Posebna omemba žirije:

Meta Grgurevič in Urša Vidic
Meta Grgurevič, rojena 1979, Ljubljana, Slovenija. Urša Vidic, rojena 1978, Kranj, Slovenija. Obe živita in delata v Ljubljani; kot umetniški tandem delujeta od leta 2009.

Za delo:
Mehanična galanterija/Srebrna nit [Galanterie Mécanique/Fil d’argent], 2013

Na ogled v Mednarodnem grafičnem likovnem centru.

 

Spremljevalne razstave 30. grafičnega bienala

Grafični bienale – z vami od leta 1955

Zaradi jubileja je poseben prostor odmerjen razstavi zgodovine ljubljanskega grafičnega bienala. Pokazala bo njegovo soodvisnost z uradno kulturno politiko in učinke političnega gibanja neuvrščenih na področju kulture in umetnosti v Jugoslaviji, hkrati pa osvetlila umeščenost grafičnega medija in bienala v vsakdanjem življenju. Osvetlila bo institucionalne krize bienala v osemdesetih in devetdesetih letih 20. stoletja in različne poskuse njegovega repozicioniranja zaradi spremenjenih geopolitičnih okoliščin. Na ogled bodo arhivski televizijski posnetki, osebna pričevanja in spomini, pisma in drugi dokumenti, ki razkrivajo potovanje bienala skozi desetletja njegovega obstoja. Poudarek je tudi na izbrani predstavitvi del z bienalnih razstav minulih desetletij.
Kuratorka razstave je dr. Petja Grafenauer.
Razstavišče: Galerija Cankarjevega doma.

Pogled 1. mednarodne grafične razstave v Moderni galeriji v Ljubljani, 1955. Arhiv Moderne galerije.

 

Tradicionalni del bienala sta razstavi nagrajencev 29. grafičnega bienala:

Regina José Galindo, Ura anatomije
Razstava prejemnice Grand Prix 29. grafičnega bienala
Gvatemalska umetnica Regina José Galindo deluje v polju performansa, s svojim delom pa se pogosto odziva na aktualne družbenopolitične situacije. Letošnja umetničina pregledna razstava bo sprehod skozi poetiko njenega ustvarjalnega opusa.
Kuratorka razstave je mag. Yasmín Martín Vodopivec.
Razstavišče: Galerija Jakopič.

Miklós Erdély: Original in kopija + indigo risbe
Razstava prejemnika nagrade za življenjsko delo 29. grafičnega bienala (Grand Prix d'Honneur)
Miklós Erdély (1928–1986) je umetnik, arhitekt, pisatelj, pesnik, filmski ustvarjalec, eden od ključnih figur na področju neoavantgardne in konceptualne umetnosti na Madžarskem. Na ogled bo konceptualno zaokrožen izbor foto-grafičnih del, del z indigo papirjem in risb. Razstava je organizirana v sodelovanju z Miklós Erdély Foundation (EMA).
Kuratorka razstave je Annamária Szőke.
Razstavišče: Muzej sodobne umetnosti Metelkova (MSUM).
 

Spremljevalni razstavi v Ljubljani gostita Ljubljanski grad in Galerija Kresija.
Poseben segment 30. grafičnega bienala je namenjen študentom Akademije za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO) v Ljubljani; v prireditev jih vključujemo s samostojno spremljevalno razstavo, ki bo pokazala njihov pogled na grafični bienale.
Spremljevalna razstava 30. grafičnega bienala je tudi razstava Odtisi+386, na ogled oktobra in novembra v Calcografia National, Madrid, Španija; v sodelovanju s Hablar en Arte iz Madrida.
 

Odtisi +386
Calcografía Nacional, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid

3. oktober-17. november 2013

Jubilejni 30. grafični bienale predstavlja slovenske umetnike tudi zunaj nacionalnih meja. Razstava, ki jo je kustosinja Breda Škrjanec zasnovala za Calcografío Nacional iz Madrida, temelji na konceptualnem okviru razširjenega pojmovanja grafičnega medija, kar omogoča pregled zelo raznolike umetniške produkcije srednje generacije sodobnih slovenskih umetnikov, Vesne Drnovšek, Svetlane Jakimovske Rodič, Tanje Lažetić, Marije Mojce Pungerčar, Saša Sedlačka, Tomaža Tomažina, ter dveh umetniških skupin, Pri zlatem stegnu (Katje Skušek, Nataše Skušek, Mladena Stropnika) in Stripburger. Umetniška dela povezujejo svežina in neobremenjenost v izboru medija ter aktualna vpetost v univerzalna, individualna in družbena stanja ter dileme, ki se dotikajo tako identitete in intime umetnika na eni strani kot ekologije, družbene neenakosti in diktature medijev na drugi. Razstava zato zlahka vzpostavlja dialog s slehernim radovednim gledalcem.

Razstava Odtisi +386 je produkt večletnega sodelovanja med Mednarodnim grafičnim likovnim centrom, organizacijo Hablar en Arte in Calcografío Nacional, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando iz Madrida. Sodobni slovenski umetniki, večinoma srednje generacije, z reprezentativnimi deli predstavljajo najnovejšo slovensko produkcijo na področju grafike, tiska, umetniških publikacij ter trdno zagovarjajo svoje umetniške pozicije in raziskovanje v grafičnem mediju. Potreba po redefiniranju grafične umetnosti in drugih reproduktibilnih umetnosti ohranja živo razpravo o novih procesih za generiranje podob, ki sobivajo s tradicionalnimi in širijo meje pojmovanja grafične umetnosti. Čeprav je moč tradicije včasih še vidna pri raziskovanju formalnih likovnih značilnosti, gre pri vsebini večinoma za komentar osebnih izkušenj, z likovnim jezikom prevedenih v univerzalne podobe. Principi ustvarjanja so torej podobni, vsebine pa so izrazito različne, saj jih kreirajo individualne avtorske poetike. 


Fotografija: arhiv MGLC

KATALOG

Razstavo spremlja dvojezični katalog (špansko/angleško) z barvnimi reprodukcijami in besedili mag. Brede Škrjanec, Juana Bordesa in Nevenke Šivavec.

*

S podporo kulturnega programa Evropske unije na 30. grafičnem bienalu poteka tudi projekt:


 

Brezdelje, disciplina in kazen
V projektu sodelujejo štirje bienali: Bienale gibljivih podob Contour Mechelen (Belgija), Mednarodni bienale sodobne umetnosti Göteborg (Švedska), Bienale sodobne umetnosti Liverpool (Velika Britanija) in Grafični bienale Ljubljana (Slovenija). Posebej za projekt bodo nova dela ustvarili naslednji umetniki: Petra Bauer, Sonia Boyce, Keren Cytte, Louise Hervé & Chloé Maillet, Agnieszka Polska, Marinella Senatore, Dario Šolman in Peter Wächtler. Obravnavali bodo teme, kot so: disciplina in užitek, uspeh in polom, krivda in kazen. Odzivali se bodo na lokacije poslovnega, družabnega, duhovnega in rekreacijskega značaja v javnih prostorih.

Spremljevalne razstave 30. grafičnega bienala: Prekinitev:
http://www.mglc-lj.si/files/data/brosura_spremljevalne_razstave_brochure_accompanying_exhibitions.pdf

KATALOG

Katalog vsebuje opise in barvne fotografije del razstavljajočih umetnikov, umeščen pa je v okvir bienalske tematike, ki se osredotoča na učinek in vpliv tako tradicionalnih kot novih grafičnih medijev v lokalnem in mednarodnem kontekstu. Tokratna izdaja obravnava področje grafike in njen razvoj v sodobnem času. Eseji razglabljajo o kuratorskem fokusu bienala in sorodnih temah. Dr. Deborah Cullen, kuratorka bienala, nas vpelje v letošnji dogodek, publicistka in kuratorka dr. Petja Grafenauer pa nam predstavi šestdesetletno zgodovino bienala. Sledijo besedila, posvečena prejemnikoma velike nagrade in nagrade za življenjsko delo zadnjega bienala, Regini José Galindo in Miklósu Erdélyju. Katalog je izšel v sozaložbi z Black Dog Publishing iz Velike Britanije, in Mednarodnega grafičnega likovnega centra. Katalog ima 235 strani, cena je 19 EUR.

 

Programska knjižica: 

http://www.mglc-lj.si/files/data/programska_knjizica_programme_booklet.pdf

 

Postanite PRIJATELJ BIENALA!

To je priložnost, da aktivno delite svoje veselje nad umetnostjo in grafiko, sodelujete pri ljubljanskem grafičnem bienalu, in ste del poslanstva Mednarodnega grafičnega likovnega centra.

PRIJATELJ BIENALA 
- Prost vstop na 30. grafični bienale in vse razstave MGLC do 31. 12. 2014
- Vabila na otvoritve in na vse dogodke v MGLC
- Prejem letne programske knjižice
- Organizirana vodstva po razstavah MGLC
- 15% popust pri vseh publikacijah MGLC
- 15% popust pri delavnicah in tečajih
- Prejem novoletne čestitke – male grafike
- Novoletno družabno srečanje

Darilo ob vpisu.

15-mesečna članarina: 25 eur
15-mesečna članarina za starejše od 60 let, mlajše od 14 let, dijake in študente: 15 eur 

Cene vključujejo 22 % ddv.

Dodatna aktivnost za starejše od 60 let:
Znotraj Kluba prijateljev bienala bomo razvijali poseben program Srečevanje s preteklostjo MGLC in Gradu Tivoli. Zainteresirane starejše Ljubljančanke in Ljubljančani bodo povabljeni k raziskovanju ustnih, pisnih in slikovnih virov, ki bodo pripomogli k razkrivanju zanimivih in še ne povsem odkritih delčkov zgodovine Gradu Tivoli in njegove okolice. Sledila bo javna predstavitev. Začetek aktivnosti v 2014. 
Kontaktna oseba: Lili Šturm, višja kustodinja, t. 01 2413 818, lili.sturm@mglc-lj.si

Soorganizatorji 30. grafičnega bienala:

Cankarjev dom, Kulturni in kongresni center Ljubljana, Muzej in galerije mesta Ljubljane (MGML), Moderna galerija in Muzej sodobne umetnosti Metelkova (MSUM+MG), Akademija za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO), Ljubljanski grad, Galerija Kresija, Hablar en arte Madrid
 

Direktorica MGLC: Nevenka Šivavec, Pomočnica direktorice: Yasmín Martín Vodopivec
Koordinacija 30. grafičnega bienala: Božidar Zrinski, Boris Beja
Oblikovanje celostne podobe 30. grafičnega bienala: Ivian Kan Mujezinović
Uredništvo kataloga 30. grafičnega bienala: dr. Deborah Cullen, Darja Demšar, Black Dog Publishing
Spremljevalni in izobraževalni program: Lili Šturm
Odnosi z javnostmi in marketing: Karla Železnik, Petra Klučar

Podporniki 30. grafičnega bienala:
Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, Mestna občina Ljubljana
Lek, član skupine Sandoz, pokrovitelj
Sponzorji in partnerji: Adriatic Slovenica, Marand, RTV Slovenija, Radio Študent, Media Bus, Tam - Tam
S podporo: Veleposlaništvo Federativne republike Brazilije, Veleposlaništvo republike Madžarske, Veleposlaništvo Združenih držav Amerike, Veleposlaništvo Kraljevine Španije, Veleposlaništvo Republike Turčije, Turizem Ljubljana, Sredstva kulturnega programa Evropske unije
 

 

 

 

Želim prejemati novice na e-mail:
ARHIV

Boris Jesih: Povezave

30. 11. 2017–11. 3. 2017

Boris Jesih (1943) se je umetniško uveljavil konec šestdesetih let v krogu ekspresivnih figuralikov. Pod vplivom poparta se je z geometrijskim preoblikovanjem vsakdanjih predmetov odzival na značilnosti duha časa in se kasneje usmeril predvsem v krajinarstvo. Kot grafik se odlikuje v tehnikah visokega in ploskega tiska, z vrhuncem v barvni litografiji. Kot nagrajenec 13. mednarodnega grafičnega bienala leta 1979 (posebna nagrada za mladega avtorja) je opozoril nase s serijo litografij, katerih nabor imamo v zbirki MGLC. Na pregledni razstavi so ob litografijah na ogled tudi risbe, slike in fotografije, s katerimi poudarjamo povezave v njegovem ustvarjalnem procesu in med njegovimi deli. 


Boris Jesih: Vrata (1983, barvna litografija).

 

 

PAZI, SVEŽA GRAFIKA! #10

Tanja Radež:

SREČNO NOVO LETO 2018

5. 12. 2017–8. 1. 2018

TAM-TAMova Ulična galerija na Vegovi (nasproti Glasbene matice)

Tanja Radež se pogosto znajde v samoizpraševanju o smislu oblikovanja nacionalne simbolike. Simbolni znaki narodne identitete so pogosto zgolj okraševanje, in ne več opora za ustvarjanje svetle prihodnosti. Simboli in barve pa vztrajajo skozi spreminjajočo se zgodovino, kajti človek očitno mora začrtati meje svojega bivanja in označevati suverenost skupine, ki ji pripada. 


Tanja Radeže: SREČNO NOVO LETO 2018.

 

Kopiranje

14. 12. 2017–4. 1. 2018

odprtje razstave
četrtek, 14. december, ob 17. uri, Ustvarjalni center Švicarija

Projekt Kopiranje v knjigi umetnika predstavlja 11 umetnikov, ki so vsak po svoje razvili in ustvarili svoj pogled na kopiranje in kopijo.

Umetniki: Kate Bingaman-Burt, Tate Foley, JULM (Jason Urban & Leslie Mutchler), Leah Mackin, Test Print (Amze Emmons), Garret Orr, Nez Pez, Nika Rupnik, Grace Synder, RL Tillman, Breanne Trammell
Kustos: Printeresting


Foto: Printeresting.

Iz ateljejev Švicarije

Marija Mojca Pungerčar: Predvideno je prehodno obdobje

14. 12. 2017–16. 2. 2018

odprtje:
četrtek, 14. december, ob 19. uri, Ustvarjalni center Švicarija
(1. nadstropje)
ob 18. uri vodstvo po razstavi z Marijo Mojco Pungerčar in kustosinjo Nino Jezo

Pri projektu Predvideno je prehodno obdobje umetnica Marija Mojca Pungerčar izhaja iz izbora fotografskih posnetkov, s katerimi je v daljšem časovnem obdobju dokumentirala zasebne dogodke, ki predstavljajo ali nakazujejo pomembne življenjske prelomnice. 


Marija Mojca Pungerčar: Predvideno je prehodno obdobje.