KRITERIJ ROJSTVA: IZOBRAŽEVANJE IN MEDIACIJA

Džentileca 32. grafičnega bienala Ljubljana

Kriterij rojstva – srečevanje na razstavi

Ujetost v zaznavi?

Strokovni in tematski vodeni ogledi osrednje bienalske razstave
Torki: 12. in 26. september, 10. in 17. oktober ob 17. uri, MGLC
Nedelja, 29. oktober, zaključno vodstvo, MGLC

Oblikujemo jih s članicami in člani bienalskega kolegija, umetniki, umetnostnimi zgodovinarji, kulturologi.

Vstopnina vključuje vodstvo.

Bienale TOP 10

Vodeni ogledi izbranih bienalskih del, koncerti, branje, delavnice tiskanja
Torki: 11. julij–22. avgust, julija od 19. do 20. ure, avgusta od 17. do 18. ure
Enourni vodeni ogledi izbranih del 32. grafičnega bienala: Kriterij rojstva.
Brezplačno z vstopnico bienala ali turistično kartico Urbana.
Koncerti, branje in delavnice tiskanja so brezplačni.

Julij
Torek, 11. julij
19.00–20.00:
Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in angleškem jeziku, Ustvarjalni center Švicarija
20.00–21.00: Poletje v MGLC: koncert: Brata Erič (Prismojeni profesorji bluesa), blues, rock, country, MGLC

Torek, 18. julij
19.00–20.00: Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in italijanskem jeziku, Ustvarjalni center Švicarija
20.00–21.00: Poletje v MGLC: koncert: Teo Collori in Metod Banko, uglasbena poezija, MGLC

Torek, 25. julij
19.00–20.00:
Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in nemškem jeziku, Ustvarjalni center Švicarija
20.00–21.00: Poletje v MGLC: koncert: The TAH in Le Baron, pop, MGLC

Avgust
Torek, 1. avgust
17.00–18.00:
Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in angleškem jeziku, MGLC
18.00–20.00: Zgodbe v travi: branje in pripovedovanje zgodb in poezije z delavnico tiskanja malih grafik, majic, vrečk in nalepk. Tema: voda. Ustvarjalni center Švicarija

Torek, 8. avgust
17.00–18.00: Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in nemškem jeziku, MGLC
18.00–20.00: Zgodbe v travi: pripovedovanje zgodb in branje poezije z delavnico tiskanja malih grafik, majic, vrečk in nalepk. Tema: voda. Ustvarjalni center Švicarija

Torek, 15. avgust
17.00–18.00: Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in italijanskem jeziku, MGLC
18.00–20.00: Zgodbe v travi: pripovedovanje zgodb in branje poezije z delavnico tiskanja malih grafik, majic, vrečk in nalepk. Tema: voda. Ustvarjalni center Švicarija

Torek, 22. avgust
17.00–18.00: Bienale TOP 10: vodstvo v slovenskem in angleškem jeziku, MGLC
18.00–20.00: Zgodbe v travi: pripovedovanje zgodb in branje poezije z delavnico tiskanja malih grafik, majic, vrečk in nalepk. Tema: voda. Ustvarjalni center Švicarija
 

Kriterij rojstva in film

Filmski cikel v sodelovanju s Slovensko kinoteko

Sreda, 20. september, 21.00, Kenji Mizoguči: Legenda o Ugetsu (Ugetsu monogatari), Slovenska kinoteka
Petek, 13. oktober, 19.00, Vlado Škafar: Deklica in drevo, Slovenska kinoteka
Brezplačno z vstopnico 32. grafičnega bienala.
Imetniki vstopnic Slovenske kinoteke za navedena filma imajo 50 % popusta pri nakupu vstopnice za 32. grafični bienale.

Gvatemalski film na bienalu

Torek, 29. avgust, 17.00–21.00 (premiera), Ustvarjalni center Švicarija
Nedelja, 8. oktober, 16.00–20.00 (ponovitev), Ustvarjalni center Švicarija

Mary Ellen Davis: HUDIČEVE SANJE (Las quimeras del Diablo)
Luis Argeta: GVATEMALSKI BOŽIČ (Navidad Guatemalteca)
Diego Sagastume: MOJA MAMA VLADA (My Mom Rules)
Evelyn Price in Loco González: ANATOMSKO PRAVILNO (Anatómicamente correcto)
Julio Hernández Cordón: PRAH (Polvo)
Teatro de los Vagos: OBALNO OBMOČJE (La zona intertidal)
Juan Brenner in Byron Mármol: JOY VINCIO
Carlos Amorales: ORELLANOVA FANTAZIJA (Orellana's Fantasy)

Med predvajanjem cikla je en odmor z okrepčilom.
Brezplačno.

Življenje bienala

Literatura, branje, glasba, hrana, pogovori, delavnice in drugi brezplačni dogodki.

Nedeljski koncerti ljubljanskih godb na pihala

Vsako nedeljo do 24. septembra, 11.00–12.30
Tivolska promenada, pod Gradom Tivoli

Poletje v MGLC – koncertni program

4. julij: Maja Založnik Moonshine trio, pop, soul.
11. julij: Brata Erič (Prismojeni profesorji bluesa), blues, rock, country
18. julij: Teo Collori in Metod Banko, uglasbena poezija
25. julij: The TAH in Le Baron, pop

Zgodbe v travi

Torki: 1., 8., 15., 22. avgust, 18.00–20.00, dvorišče Ustvarjalnega centra Švicarija
Pripovedovanje zgodb in branje poezije z delavnico tiskanja malih grafik, majic, vrečk in nalepke. Tema: voda.

Literatura, ki spreminja svet, ki spreminja literaturo

Sreda, 6. september, 19.00–21.00, Ustvarjalni center Švicarija
Osrednji dogodek 32. mednarodnega literarnega festivala Vilenica.

Gostovanje 32. grafičnega bienala v Pragi

Sobota, 23. september, Praga (Češka)

Gostujemo na ljubljanski predstavitvi arhitekta Jožefa Plečnika v češkem glavnem mestu.


Kriterij rojstva: 32. grafični bienale na Festivalu za tretje življenjsko obdobje

torek–četrtek, 26.–28. september, Cankarjev dom

Pogovor, delavnica: kako se povezujeta poezija in vizualna govorica.

Švicarija – umetniško gnezdo

Sobota, 30. september, 11.00–13.00, Ustvarjalni center Švicarija

Ob Dnevih evropske kulturne dediščine vabimo v prenovljeno ustvarjalno središče Švicarijo na predavanje o zgodovini te historične stavbe in ogled bienalskih umetniških del.

Bienale za otroke

Bienalske ustvarjalnice

Delavnice potekajo vsak delavnik od ponedeljka do petka v juliju od 10. do 14. ure. (3.–7. / 10.–14. / 17.–21. / 24.–28. julij), MGLC in Ustvarjalni center Švicarija

Delavnice za otroke od 6. do 12. leta v celoto povežejo zgodovinske bajke, rastlinsko in živalsko okolje Tivolija, pripovedovanje, ples, igro ter likovno-vizualno izražanje.
Tedenski paket: 40 eur

V sodelovanju z Mestno zvezo prijateljev mladine Ljubljana.

PovezujeM/Tivolski ustvarjalni krog

Delavnice potekajo dva tedna, eden v juliju in eden v avgustu, od 8. do 16. ure. (10.–14. julij/21.–25. avgust), MGLC in Ustvarjalni center Švicarija

Program delavnic za otroke od 6. do 12. leta, ki ga organiziramo Narodni muzej Slovenije (NMS), Moderna galerija (MG), Narodna galerija (NG), Muzej novejše zgodovine Slovenije (MNZS) in Mednarodni grafični likovni center (MGLC).
Cena za teden: 110 eur (kosilo vključeno)

Otroški kotiček Palček Bienalček

Animacija, varovanje in delavniške aktivnosti za otroke. Kotiček obratuje v Ustvarjalnem centru Švicarija v času predavanj, seminarjev, pogovorov, simpozija in tudi ob drugih dneh. Zanj skrbijo mediatorji in prostovoljke 32. grafičnega bienala.

Brezplačno.

Družinski dnevi na bienalu

Vse bienalske živali
Nedelja, 10. september, 11.00–17.00, MGLC in Ustvarjalni center Švicarija

Na letošnjem bienalu so živali glavne; pojavljajo se v umetniških delih, secesijskem okrasju Švicarije, nadvse plemenit in ljubeč odnos do njih pa izkazuje tudi Jure Detela v svoji poeziji. Dan bomo posvetili ogledu del in delavnici, sledil bo tematski ogled z božanjem izbranih živali v ljubljanskem živalskem vrtu. Enkrat vmes pa tudi veganski piknik v travi!
Delavnica in piknik sta brezplačna. Udeleženci delavnice imajo 10 % popusta v ZOO Ljubljana na dan dogodka.
V sodelovanju z ZOO Ljubljana.

Bienalske zgodbe z Anjo Štefan

Oktober, Ustvarjalni center Švicarija

Bienale s svojimi umetniški deli govori o veliko temah; o naravi, smrti, maskah, nosu, jeziku, laseh …
Kakšne so te zgodbe? Na vodstvu po bienalu pripoveduje Anja Štefan, pisateljica, pesnica in pravljičarka.

Za družine in otroke od 4. leta starosti naprej. 
Brezplačno.

Bienale za mlade

Eksperimentalni animirani film

Četrtek, 21. september, 16.30–19.30, Ustvarjalni center Švicarija

Druženje, igriva ustvarjalnost in treniranje slovenskega jezika! Vse to in še več se obeta na socialnointegracijski ustvarjalni delavnici, ki poveže mlade iz azilnega doma z drugimi mladimi. Ogledu bienalske razstave sledi delavnica v tehniki stop animacije z najrazličnejšimi materiali.
Delavnica je primerna za udeležence v starosti 14 let in več.

Brezplačno.

V sodelovanju z društvom SLON.
 

FULL ŠUS

Torek, 24. oktober, 15.00–18.00, MGLC in Ustvarjalni center Švicarija
Dogodek za imetnike KUL abonmaja: posebno vodstvo z gibalnimi intervencijami. 
Brezplačno.

Portfolio Review

Oktober, ob zaključku bienala, Ustvarjalni center Švicarija
Ob zaključku bienala organiziramo javno akcijo, ki je namenjena mladim in bodočim umetnikom. Študentke in študenti iz slovenskih akademij in fakultet bodo povabljeni, naj predstavijo svoje delo skupini strokovnjakov, ki delujejo na področju sodobne umetnosti in bodo prisotni na mednarodnem simpoziju bienala.

Bienale za vsakogar

PREBUDI SVOJA ČUTILA!

Umetniško delo, prostor in joga
Prva polovica septembra, Ustvarjalni center Švicarija
Večdnevna delavnica urbane joge odpira doživljanje umetnosti in arhitekture s čutno meditacijo v gibanju. Skozi različne faze zavedanja telesa v prostoru bomo sledili dražljajem umetnosti in arhitekture. Delavnico zaključuje razstava fotografij teles v prostoru, zlitih z interpretacijo doživetega.

Delavnico vodi Anja Humljan, arhitektka in učiteljica joge (theurbanyoga.com).

Prijave na lili.sturm@mglc-lj.si. Vstopnina.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

32. grafični bienale: Kriterij rojstva, organizirani ogledi

Ogled 32. grafičnega bienala za šolske skupine
 

Trajanje ogleda do dve uri.
Cena je 6 eur na osebo (za spremljevalce brezplačno).

Vključuje vstopnino in vodstvo po osrednji razstavi Kriterij rojstva v MGLC in Ustvarjalnem centru Švicarija.

Na željo organiziramo tudi vodeni ogled razstave Maria Bonomi: Za vedno grafika v Galeriji Jakopič. Šolskim strokovnim delavcem kot pripravo na obisk bienala priporočamo pregled Pedagoškega gradiva o razstavi, na voljo na spletni strani www.mglc-lj.si/Za sole.

*

Ogled 32. grafičnega bienala za skupine otrok iz vrtcev in drugih vzgojno-izobraževalnih organizacij za otroke
Trajanje do 90 minut.

Brezplačno.

Vključuje vodeni ogled osrednje razstave Kriterij rojstva v MGLC ali Ustvarjalnem centru Švicarija
z delavnico in animacijami.

*

Ogled 32. grafičnega bienala za skupine


Vključuje vstopnino in vodstvo po osrednji razstavi Kriterij rojstva v MGLC in Ustvarjalnem centru Švicarija. Oglede organiziramo v slovenskem in angleškem jeziku. Trajanje ogleda do dve uri.
Cena je 8 eur na osebo (minimalno 15 oseb).

Na željo organiziramo tudi vodeni ogled razstave Marie Bonomi: Za vedno grafika v Galeriji Jakopič.
Za vodene oglede skupin so najave potrebne vsaj teden dni vnaprej. Več informacij in organizacija obiska: Lili Šturm, muzejska svetovalka, tel. 01/2413 818, lili.sturm@mglc-lj.si

*

Sam svoj vodič


Se zgodi, da na 32. grafični bienale pridete ravno takrat, ko ni vodstva ali delavnice. Radi bi se »pogovorili« z likovnimi deli, pa ne veste, kako začeti? Predlagamo uporabo kartice »Sam svoj vodič«, ki interaktivno in duhovito usmerja korake po bienalski razstavi. Primerno za otroke in družine.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


KRITERIJ ROJSTVA: DISKURZIVNI PROGRAM

Rojstvo Kriterija rojstva – o genezi in protokolih 32. grafičnega bienala

Četrtek, 6. julij, 18.30, Galerija Škuc
Pogovor o izhodiščnih idejah, rizomski strukturi, procesu dela, razvoju razstave in vseh dilemah ter odločitvah, sprejetih ob nastajanju 32. grafičnega bienala na razstavi TO NI IME v Galeriji ŠKUC. Razstava prinaša koncentriran vpogled v nastanek letošnjega eksperimentalnega formata bienala in ob predstavljenih delih poskuša obuditi razmišljanje in tuhtanje, dvome in pomisleke ter dati neki drug pogled na osrednjo razstavo bienala in na njeno nastajanje v luči osrednje zavzetosti letošnje bienalske edicije: iskanja novih poti snovanja razstav.

V razpravi bodo sodelovali Miklavž Komelj, Yasmín Martín Vodopivec, Vladimir Vidmar in Nevenka Šivavec, člani bienalskega kolektiva in kustosi razstave TO NI IME.
Pogovor vodi Miha Colner.

Brezplačno.

Šumov študijski seminar: Kriterij rojstva

Sobota, 9. september, 11.00–17.00, Ustvarjalni center Švicarija

Šumov študijski seminar v MGLC se letos odvija v kontekstu 32. grafičnega bienala: Kriterij rojstva. Sklop predavanj bo zato namenjen premisleku nekaterih pojmov, konceptov in kontekstov, povezanih s specifično strukturo, ki jo tokratna bienalna razstava »brez kuratorja« vpeljuje.

Prispevki bodo vprašanja rizomatskosti, samoorganizacije, kolektivnosti, samogenerativnosti, avtomatizacije, decentralizacije selekcije in podobnega odprli iz filozofskih, literarnih, (kulturno)političnih, ekonomskih, kuratorskih in drugih perspektiv.

Pripravil: raziskovalni kolektiv revije ŠUM (zanj Tjaša Pogačar) v sodelovanju z MGLC.
Sodelujejo: Izidor Barši, Marko Bauer, Jernej Kaluža, Kaja Kraner, Primož Krašovec, Domen Ograjenšek, Muanis Sinanović in Andrej Tomažin.

 

Zaključni simpozij Kriterij rojstva

Četrtek in petek, 26. in 27. oktober, Ustvarjalni center Švicarija

Ljubljanski grafični bienale je od nastanka leta 1955 doživel in preživel že precej družbenih, političnih in strukturnih sprememb. Ob specifičnosti in eksperimentalni formi letošnje 32. izvedbe z naslovom Kriterij rojstva bo diskurzivni program meril na refleksijo transformacij razstavnih protokolov, in sicer v kontekstu bienalov kot privilegiranih sidrišč sodobne umetnosti. S tem bomo vzporedno razmišljali o spremembah razstavnih politik in transgresivnem momentu, s katerim poskuša letošnja prireditev premisliti svoje temelje in nove potenciale bienalskih razstav.

Na zaključnem simpoziju bomo z mednarodnimi gosti odprli temo bienala kot enega najpomembnejših fenomenov sodobne globalne kulture in razmišljali o njegovi spreminjajoči se naravi, mrežah in povezavah, ki jih vzpostavlja, in njegovem vplivu na sodobno umetnost.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maria Bonomi: Za vedno grafika, Galerija Jakopič

Javna vodstva po razstavi
Vsako nedeljo ob 16.30 uri v slovenskem jeziku.
Vsako soboto ob 16.30 uri v angleškem jeziku.

Bienalska vstopnica.

Strokovni vodstvi po razstavi
Nedelja, 17. september, ob 16.30 uri, vodi Breda Škrjanec, kustosinja razstave
Nedelja, 15. oktober, ob 16.30 uri, vodi Barbara Savenc, kustosinja razstave

Bienalska vstopnica.

Družinsko sobotno popoldne: Likovna delavnica

Sobota, 30. september, 15.00–18.00
Bienalska vstopnica.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ištvan Išt Huzjan: Mere, Mestna galerija Ljubljana

Vodstvo po razstavi
Četrtek, 6. julij, ob 17. uri, vodi Alenka Gregorič, kustosinja razstave
Četrtek, 24. avgust, ob 17. uri, vodi Ištvan Išt Huzjan
Četrtek, 14. september, ob 17. uri, vodi Alenka Gregorič, kustosinja razstave

Brezplačno.

 

Spremljevalni program 32. grafičnega bienala je pripravila Lili Šturm.
Izobraževalni in spremljevalni program oblikujejo Lili Šturm, vodički in vodiča Bojan Albahari, Tina Boc, Gregor Dražil, Anja Guid; mentorici in mentor: Joanna Klepadło (program Erasmus+), Mihael Novak, Nika Rupnik (koncept delavnic); prostovoljke: Katarina Šavora, Karmen Zupanc, Ines Žabkar

 

Želim prejemati novice na e-mail:
ARHIV

Hiperzaposlovanje

Sebastian Schmieg, Pričakovanja in izvedbe (preživetvena ustvarjalnost), 2017–2018

 

Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana, predstavlja:

Hiperzaposlovanje

Kurator: Domenico Quaranta

Sodelujoči umetniki: Danilo Correale, Elisa Giardina Papa, Sanela Jahić, Silvio Lorusso, Jonas Lund, Michael Mandiberg, Sebastian Schmieg, Guido Segni

Produkcija: Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana, 2019

Koprodukcija: MGLC – Mednarodni grafični likovni center

Partner: Italijanski inštitut za kulturo v Sloveniji

          

 

MGLC – Mednarodni grafični likovni center

Grad Tivoli, Pod turnom 3, Ljubljana

Odprtje razstave:  četrtek, 7. november 2019, ob 18. uri

Na ogled do: 19. januar 2020

 

Delo – eden od odločujočih vidikov naših kapitalističnih družb – je tudi ena od strani sodobnega življenja, na katero so tehnološke inovacije in nastop postfordizma močneje vplivali. Čeprav je naraščajoča avtomatizacija dejansko povzročila izginotje veliko oblik človeškega dela, pa v nasprotju z napovedmi številnih mislecev dela ni odpravila. Namesto tega je skupaj z drugimi inovacijami, kot je vzpon kulture naprav in družabnih omrežij, vodila k njegovi fragmentaciji v mnoštvo mikrodel in njegovi infiltraciji v vsak trenutek življenja. Z drugimi besedami, ne glede na to, ali smo brezposelni, samozaposleni ali redno zaposleni za polni delovni čas, danes kot »uporabniki tehnologije« vedno delamo.

Hiperzaposlovanje je skupinska razstava, ki jo kurira Domenico Quaranta ter te in druge razsežnosti tega, kar je delo postalo, raziskuje v delih osmih mednarodnih umetnikov, ki se osredotočajo na teme, kot so avtomatizacija in ekonomija na poziv, konec prostega časa, aplikacije za samopomoč, utrujenost zaradi družabnih omrežij in kvantifikacija.

V Reverie, On the Liberation from Work (Sanjarjenje – o osvoboditvi od dela, 2017) Danilo Correale sodeluje z newyorškim hipnoterapevtom pri pisanju dveh scenarijev za vodeno hipnozo, katerih cilj je sprostiti telo in duha v pripravi na družbo brez dela. Labor of Sleep (Delo spanja, 2017) Elise Giardine Papa je serija kratkih videoodlomkov, ki se humorno navezujejo na aplikacije za samopomoč, ki ponazarjajo, kako tehnologijo uporabljamo, da bi človeške spalne navade uravnavali po ritmih širšega sistema, ki vključuje tako ljudi kot neljudi. V Delati zginotje delanja (2018–2019) slovenska umetnica Sanela Jahić predstavlja ambiciozno raziskavo v teku, v temelju katere je programiranje napovednega algoritma, ki naj bi namesto nje zasnoval umetniška dela. Delo Shouldn’t You Be Working? (Ne bi morali delati?, 2016) Silvia Lorussa je bilo prvotno predstavljeno kot serija nalepk, ki naj bi jih postavili v katerokoli prostočasno okolje in ironično povzema shizofren odnos »uporabnika tehnologije« do dela in prostega časa. Talk To Me (Govori z mano, 2017–2019) Jonasa Lunda, leta 2017 lansiran kot spletni projekt, je pogovorni robot, ki se je učil iz vseh Lundovih spletnih pogovorov, da bi ustvaril pametno, strojno naučeno, avtomatično govorečo verzijo umetnika. V knjižni verziji, ki je bila razvita v sodelovanju s Federicom Antoninijem in bo na razstavi prikazana prvič, se tudi razkrije obrat, zaradi katerega projekt postane še bolj pomenljiv. Quantified Self Portrait (One Year Performance) (Kvantificirani avtoportret (enoletni performans), 2016–2017) je videoinstalacija, ki dokumentira performans Michael_a Mandiberg_a, ki je uporabil_a samosledilno tehnologijo, da je eno leto vsakih petnajst minut zajela posnetke njegovega zaslona in podobe, kar je tehnika, ki se uporablja za nadzorovanje dela v svobodnih poklicih, ter tako sledil_a svojim duševnim, fizičnim in čustvenim stanjem. V Hopes and Deliveries (Survival Creativity) (Pričakovanja in izvedbe (preživetvena ustvarjalnost), 2017–2018) je Sebastian Schmieg izkoristil pomanjkanje varnostnih ukrepov na platformi Fiverr in prenesel na tisoče videov, ki so jih za svoje stranke ustvarili delavci na poziv. Delo na dveh ravneh naslovi tudi voajerizem: po eni strani naredi vidne ljudi, ki naročajo take videe, po drugi strani pa ponudi vpogled v svet ekonomije na poziv. Ter na koncu še Demand Full Laziness (Zahtevajte popolno lenobo, 2018–2023), petletni načrt in trajajoči performans o umetnosti, delu, samopreživljanju in lenobi italijanskega umetnika Guida Segnija.

Razstava je del programa Hiperzaposlovanje, celoletne serije dogodkov osredotočenih na družbo brez dela, spletno delo, umetno inteligenco in avtomatizacijo, ki ga kurirata Domenico Quaranta in Janez Janša.

Iz zbirke nagrajencev bienala: premene v kanonu

Robert Jančovič, Rez I Nazenie-Pasca/, 1996, barvni lesorez

 

Razstava:

Iz zbirke nagrajencev bienala: premene v kanonu

7. november 2019–23. februar 2020

Vsak pogled na zgodovino ljubljanskega grafičnega bienala se napaja tudi iz zgodb, ki jih pišejo nagrajenci te razstave. Izbor, ki so ga pred otvoritvijo bienala opravili žirantje, ugledni in vplivni umetnostni kritiki, kuratorji, galeristi in drugi strokovnjaki z vsega sveta, je bil dolga leta tako rekoč edina intervencija v na videz nepregledno množico razstavljenih umetniških del. Z nestrpnostjo pričakovane in pogosto kritično pospremljene odločitve so dogodku dajale pridih kreativne tekmovalnosti in so bile gonilo diskurza, ki se je ob razstavi porajal v strokovni, medijski in splošni javnosti. Po vsakem bienalu, ko so iz dvoran izginile stotine razstavljenih grafik in je ostala zgolj sled v obliki razstavnega kataloga, pa se je peščica izbranih del in umetnikov, nagrajencev najpomembnejše, mednarodne žirije z velikimi črkami zapisala v zgodovino bienala in s tem svetovne grafike.

Z razstavo del nagrajencev iz zbirke Mednarodnega grafičnega likovnega centra želimo po eni strani odpreti razmislek o sporočilnosti nagrad grafičnega bienala v kontekstu kanona povojne likovne umetnosti. Žirije najpogosteje niso vsebinsko utemeljevale osnovnega bienalskega vodila, kakovosti umetniškega dela, kljub temu so bile njihove odločitve na različne načine zelo zgovorne. Vseskozi opazujemo tehtanje med potrebo po utrjevanju že uveljavljenih smeri in odkrivanjem novega, neznanega.

Po drugi strani razstava ponuja vpogled v zbiralno politiko MGLC, institucije, ki temelji prav na dediščini bienala. Na ogled bodo predvsem tista dela, ki smo jih v muzeju z odkupi in donacijami pridobili v zadnjem obdobju, in dela, ki do zdaj niso bila posebno izpostavljena. Kronološko smo jih razporedili v tri večje sklope od prve grafične razstave leta 1955 do danes.

V razstavljenih delih iz prvih dveh obdobij, od leta 1955 do 1977 in od leta 1979 do 2001, je spremembe zaznati predvsem v formi in vsebini grafičnega lista. Grafike kažejo porajanje in utrjevanje novih umetnostnih smeri v šestdesetih in sedemdesetih letih, še posebno izrazito informelovske estetike, geometrijske abstrakcije in pop arta. Žirije so iz nabora, v katerem ni manjkalo slavnih umetniških osebnosti starejše generacije, z najvišjimi nagradami pogosto izpostavile mlade umetnike, vzhajajoče zvezde z izrazito inovativnimi umetniškimi pogledi.

Spremembe v grafiki ob koncu sedemdesetih let so opazne tudi v nagrajenih delih. Po obdobju priljubljenosti sodobnejših grafičnih tehnik znova stopijo v ospredje klasične, predvsem globoki tiski, s tem pa so pogostejši manjši formati in intimnejša vsebina. Nagrajena dela iz osemdesetih in devetdesetih let ne prinesejo bistvenih umetnostnih novosti, temveč kažejo prepletanje in variiranje že vzpostavljenih estetik in pristopov.

V novem tisočletju je bienale doživel nekaj korenitih sprememb in prelomov. Prikazovanje del po državnih paviljonih je zamenjal avtorski, kuratorski pristop, ki je v zadnjem obdobju že doživel poskuse preizpraševanja in eksperimentiranja. Vzporedno se je postopoma širil spekter formatov umetniških del. Zgodil se je preskok iz klasične grafike v umetnost tiska najrazličnejših tehnik, pozneje pa je bienale sprejel tudi performativne in druge sodobne prakse. Procesa sta seveda vplivala tudi na pomen nagrad in fizične dimenzije nagrajenih del.

Avtorji razstave: Nevenka Šivavec, Breda Škrjanec in Gregor Dražil

 

Plateauresidue: Sub Persona

25. 10.–29. 12. 2019

MGLC – Švicarija

Vabljeni 25. oktobra 2019 ob 19. uri na odprtje razstave umetniškega tandema PLATEAURESIDUE (Aljaž Celarc & Eva Pavlič Seifert), ki predstavlja nov raziskovalni in razstavni projekt Sub Persona. Razstava je del celoletnega programa Švicarije z motom skupnost, umetnost in narava, ki se leta 2019 osredotoča na analizo stanja neodvisnega novinarstva ter na pravico javnosti do obveščenosti. Avtorja, ki v praksi običajno prepletata ekologijo in umetnost, se tokrat osredotočata na stanje gozdnih ekosistemov in na človekov vpliv nanje zaradi preteklega in sedanjega upravljanja gozdov. Premierno bosta predstavila multimedijsko instalacijo, ki spodbuja razvoj senzoričnega mišljenja ter izprašuje sodobno razumevanje okolja in človekov odnos do njega.

Avtorja sta se med pripravo projekta pogovarjala z ljudmi, ki se neposredno ukvarjajo z vzdrževanjem gozdov in imajo različna mnenja o načinu njihovega upravljanja in dojemanja. Gozdovi namreč opravljajo številne funkcije, od ekoloških, ekonomskih do kulturnih, vsem nam pa na več ravneh omogočajo kakovostno bivanje. Sodobna urbana populacija pogosto dojema gozdove kot prostore neokrnjene narave, čeprav so jih stoletja človekovega upravljanja povsem spremenila. Prav tradicija poseganja v gozdove in njihovega izkoriščanja človeštvu narekuje odgovornost, da jih sonaravno upravlja, poskrbi za posledice slabih praks in odpravlja posledice podnebnih sprememb. Umetnika raziskujeta, kako se sodobno upravljanje gozdov in gozdarjenje približata ciljem, ki jih narekuje vseevropski model sonaravnega upravljanja Pro Silva, ki je bil razvit leta 1989 na podlagi slovenske tradicije prebiralne sečnje. Cilj modela Pro Silva je, da bi se za prihodnje generacije ohranile vse ključne funkcije gozdov: ohranjanje ekosistemov, varstvo prsti in podnebja, produkcija lesa in lesnih izdelkov, rekreacija in ohranjanje kulturne dediščine.

PLATEAURESIDUE je namišljena identiteta geografa in umetnika Aljaža Celarca in umetnostne zgodovinarke Eve Pavlič Seifert. V delih se ukvarjata s pokrajinsko ekologijo in novimi mediji ter iščeta nove načine ozaveščanja javnosti. Zatorej vselej dajeta glas udeležencem projektov, naravnim oblikam, kot so skale, zrak, organizmi in drugi skupki snovi, ki jih reorganizirata v nove nenavadne oblike in novomedijske sisteme. Umetniški tandem živi in deluje v Novem Kotu, v zaledju gozdov Goteniške gore in Snežnika.

Plateauresidue: Sub Persona, 2019 (izsek iz videa)