Antoni Tàpies, Grafika 1959–1987

23. 02. 2016 - 05. 06. 2016
440h/a_0229.jpg
Postavitev razstave v MGLC. Foto: Jaka Babnik.

Tàpiesa sta privlačila relief in izrazna vrednost materialov, ki niso tradicionalno umetniški kot npr. marmorni prah, pesek, zemlja in drugi. Prenesel jih je v medij grafike, kjer je našel širino izraznih možnosti, saj je moral tradicionalne tehnične postopke prilagoditi novim tehnikam in materialom, do tedaj še neznanim v svetu grafike. Prav ti so do leta 1954 postali prepoznavna značilnost njegovega zrelega ustvarjanja. Njegova dela so na področju estetike prispevala k razmisleku o snovi, vendar ne s formalnega vidika, temveč izhajajoč iz zanimanja za njene možnosti preoblikovanja.

Grafično delo Antonija Tàpiesa je treba razumeti kot neločljiv del njegove celotne umetniške produkcije. Umetnik je večkrat pojasnil, da je bakreno ploščo uporabljal tako, kot bi uporabljal karton ali kos papirja, saj se je vsakršnega dela lotil v enakem duhu. Njegovo zanimanje za umetniško delo z vidika materialov je v grafiki našlo široko paleto izraznih možnosti, saj je moral za želene rezultate tradicionalne tehnične postopke prilagoditi novim tehnikam in materialom, do tedaj sicer neznanim v svetu grafike.

Umetnik je začel ustvarjati grafike na pobudo in po predlogih nekaterih založnikov. Čeprav so prve nastale leta 1947, jih je začel neprekinjeno ustvarjati šele ob koncu 50. let. V naslednjih letih je sodeloval predvsem s šestimi založbami, ki so bile ključnega pomena za njegovo grafično ustvarjanje: Sala Gaspar, Barcelona; Erker Galerie, St. Gallen; Maeght y Lelong, Pariz; Edicions Polígrafa, Barcelona; in Galeria Toni Tàpies, Barcelona. V njih je sodeloval z različnimi tiskarji, ki jih je s svojimi idejami spodbujal k iskanju novih tehničnih rešitev.

V Tàpiesovem delu prevladuje niz podob in oblik, ki se ponavljajo skozi njegovo celotno kariero. Pogosto se izrazijo v bolj ali manj odprtih serijah, kot so grafike pod naslovom Roig i negre (1985) ali serija Variations sur un thème musical iz leta 1987, ki jo je navdihnila tema Roberta Schumanna. Slednje se je Tàpies deloma domislil na podlagi glasbe, ki ima – prosta vseh opisnih elementov – zanj najčistejšo izrazno lastnost. Od tod izvira njegovo zanimanje za najrazličnejše združevanje nizov podob in osebnih obsesij s preprostejšimi elementi, ki ga namenoma prepušča naključju. 

Kustosinja: Núria Homs
Koordinatorki: mag. Yasmín Martín Vodopivec in mag. Breda Škrjanec

Strokovni program ob razstavi
Ob razstavi pripravljamo strokovni program predavanj, na katerih bomo raziskovali vpliv umetnika na slovenske avtorje, z uveljavljenimi slovenskimi umetnostnimi zgodovinarji, in vodstva. Predavali bodo: dr. Jožef Muhovič, Barbara Borčić in dr. Nadja Gnamuš, po razstavi bo vodila: mag. Breda Škrjanec

Predavanja: Tàpies in slovenska umetnost
Serija predavanj o vplivu Antonia Tàpiesa na slovenske umetnike, ki se jih je dotaknil informel. Ob predavanjih bomo za en dan razstavili tudi posebej za to izbrana umetniška dela.

torki ob 18. uri, Tàpiesov pedagoški laboratorij, vstop prost 
torek, 12. april, ob 18. uri: dr. Jožef Muhovič, slikar, grafik, likovni teoretik in publicist: Informel, Tàpies in Slovenci
Ob predavanju bosta na ogled jedkanici Janeza Bernika: Muhe iz leta 1971 in 17. II. 973 iz leta 1973, grafiki sta iz zbirke MGLC.
torek, 10. maj, ob 18. uri: Barbara Borčić, umetnostna zgodovinarka, samostojna kustosinja in publicistka: Velik poklon velikemu umetniku
torek, 31. maj, ob 18. uri: dr. Nadja Gnamuš, umetnostna zgodovinarka in publicistka: Materija, predmet in subjekt v slovenskem slikarstvu. Od reprize informela do rekontekstualizacije snovnega po modernizmu

Javna vodstva: predstavitve razstave in umetnika, njegov vpliv na umetnost

četrtki ob 17. uri 
četrtek, 24. marec, ob 17. uri: vodi mag. Breda Škrjanec, muzejska svetovalka

Vodstvo spremlja Tanja Giuliatti Davinić, tolmačka za slovenski znakovni jezik.

Izobraževalni laboratorij
Del galerijskega prostora – poimenovali smo ga Tàpiesov laboratorij – je namenjen tudi za izobraževalne in mediacijske aktivnosti, namenjene šolarjem, mladostnikom in družinam. Vsako prvo nedeljo v mesecu v njem poteka družinska delavnica.

Vodstvo po razstavi s kustosinjo Núrio Homs
sreda, 24. februrar, ob 11. uri

Kofetkanje s Tàpiesom in prost vstop na razstavo Antoni Tàpies, Grafika 1959–1987

sreda, 18. maj, ob 17. uri, Mednarodni dan muzejev – dan odprtih vrat

Vodstvo po razstavi in pogovor v družbi z umetnostno zgodovinarko dr. Irene Mislej o temah razstave in modernistične umetnosti v kavarni Caffe Bienale.
 

Spremljevalni program razstave

Didaktično gradivo ob razstavi