28. grafični bienale

4. 9.–25. 10. 2009



Jorgen Craig Lello & Tobias Arnell, Prevrnjeni pogled, 2009, aluminij v poliestru, pločevinka.

Osemindvajseti grafični bienale – kompleksna prireditev z dolgoletno tradicijo, sestavljena iz več razstav in dogodkov. Osrednja razstava Matrica: nestabilna realnost je bila dva meseca v ljubljanskih galerijah osredotočena na sodobno grafiko v njenem najširšem pomenu. Na pobudo Mednarodnega grafičnega likovnega centra, ki je predlagal tematsko izhodišče osrednje razstave, so pri razvoju in sooblikovanju ideje sodelovale Galerija Alkatraz, Galerija Ganes Pratt, Galerija Jakopič, Galerija Kapsula in Galerija Škuc, ki so bila hkrati tudi bienalska razstavišča. Poleg osrednje bienalske razstave so 28. grafični bienale sestavljale Salon knjig umetnikov, tradicionalna razstava nagrajenca prejšnjega bienala in spremljevalne razstave. 

 

Hungarian Double-Tailed Dog, Punk, 2008, stensil.


Igor Eškinja, Desktop, 2006, lambda tisk.

 

Matrica: nestabilna realnost

Osrednja razstava 28. grafičnega bienala se je odzvala na aktualne probleme, ki jih je umetnosti in družbi postavila kultna filmska trilogija Matrica. Odgovoriti je poskušala na vprašanja, ali medij ostane enak, tudi ko v svoj jezik vključi nove tehnologije? Ali se s tem povečuje občinstvo umetnosti? Kakšna je družbena moč tistih, ki imajo matrico? Ali posedovanje matrice upravičuje tudi izključne pravice razmnoževanja? Ali lahko ustvarimo popoln svet, bodisi realen ali virtualen? Razstava je predstavila izbor del več kot osemdesetih mednarodno uveljavljenih in uveljavljajočih se ustvarjalcev, od tradicionalnega in sodobnega tiska do knjig umetnikov in javnih, medijskih in računalniških intervencij.

Umetniški direktor: Božidar Zrinski
Kustosinje in kustosa: Božidar Zrinski, Gülsen Bal & Alenka Gregorič, Petja Grafenauer, Jadranka Ljubičič, Tadej Pogačar

Pogovor s kustosinjami in kustosoma 28. grafičnega bienala: https://vimeo.com/7752528

Umetnice in umetniki:
Afsoon, Vahram Aghasyan, Julieta Aranda, Nika Autor, BAS/Bent, Viktor Bernik, Anita di Bianco, Sabine Bitter & Helmut Weber, BridA (Sendi Mango, Jurij Pavlica, Tom Kerševan), Chto Delat (Dmitry Vilensky), Lee Chul Soo, Jorgen Craig Lello & Tobias Arnell, Ksenija Čerče, Vuk Ćosić, Vesna Drnovšek, Igor Eškinja, Małgorzata Etber Warlikowska, Jesper Fabricius, Jakup Ferri, Ivan Fijolić, Ye Funa, Fernando García, Samuel Grajfoner, Ivan Grubanov, Dejan Habicht, Bu Hua, Hungarian Double-Tailed Dog, Ištvan Išt Huzjan, Space Invader, Justseeds, Dejan Kaludjerović, David Kareyan, Sameera Khan, Taiyo Kimura, Iva Kovač, Jelena Kovačević, Matej Košir, Borut Krajnc, Ana Lozica, Tanja Lažetić, Nicola López, M-City, Ján Mančuška, La Más Bella, Ines Matijević Cakić, Eva & Franco Mattes, Zhang Minjie, Tracey Moffatt, Ivan Moudov, Carlos Motta, Alban Muja, Nika Oblak & Primož Novak, Ahmet Ögüt, Juan Perez Agirregoikoa, Cesare Pietroiusti, Nada Prlja, radioCona, Société Réaliste, Betsabeé Romero, Francesc Ruiz, Adrian Sauer, Klaus Schafler, Nana Shiomi, Jelena Sredanović, Katja Sudec, Therese Sunngren, Swoon, Miha Štrukelj, Marko Tadić, Tomaž Tomažin, Nasan Tur, Ignacio Uriarte, Huiqin Wang, Patrick Ward, Maria Alicia Zamora Noguera, Moises Yagües Fernandez, Katarina Zdjelar.

Razstavišča
Mednarodni grafični likovni center, Galerija Alkatraz, Galerija Ganes Pratt, Galerija Jakopič, Galerija Kapsula, Galerija Škuc, jumbo panoji Europlakata na Aškerčevi ulici in v Zvezda parku, medijski prostor, katalog 28. grafičnega bienala


La Más Bella, La Más Bella TÚ, 2003,
denarnica vsebuje dela petdesetih umetnikov, naklada: 1000 izvodov.

Nagrada 28. grafičnega bienala
Žirija v sestavi Katia Anguelova, Jota Castro, Bassam El Baroni, Valeria Ibrayeva, Kim Jyeong-Yeon, Eha Komissarov, Julia Moritz je podelila nagrado Grand Prize 28. grafičnega bienala (iz osrednje bienalske razstave Matrica: nestabilna realnost) umetniški skupini Justseeds iz ZDA. 

Pogovor s člani žirije: https://vimeo.com/6432691


Justseeds, Jesse Purcell, A Gift from
the People of the USA, sitotisk, 2007.

 

Salon knjig umetnikov

Knjige umetnika so vse bolj prisotna oblika izražanja tako v Sloveniji kot tudi drugje. Grafični bienale jo izpostavlja s posebno prireditvijo, Salon knjig umetnikov, s katero predstavlja izbor iz mednarodne sodobne produkcije knjig umetnikov neodvisnih založnikov in posamičnih ustvarjalcev. Salon je prostor druženja in prostor izmenjave idej o ustvarjanju knjig umetnika. Sestavljata ga sejem, na katerem bodo založniki prodajali svoje izdelke, in predavanja mednarodnih akterjev od založnikov, ustvarjalcev in teoretikov.
Koordinatorka: mag. Breda Škrjanec

Sodelujoči na sejmu:
Bas/BENT (Turčija), Eloisa Cartonera (Argentina), Chto Delat (Dmitry Vilensky; Rusija), Jesper Fabricius (Space Poetry; Danska), Maja Franković (Hrvaška), István Szirányi (Madžarsko združenje za knjigo umetnika/Hungarian Artist's Books Association), Tadej Pogačar (Zavod P.A.R.A.S.I.T.E.), Galerija Škuc.

Program predavanj, sobota, 5. 9.:
ob 16.00 Darko Šimičić: Od strani do strani: Umetniški reviji Gorgona in Maj 75
ob 16.30 Chto Delat (Dmitry Vilensky) iz Rusije
ob 17.00 umetniška skupina Bas/BENT iz Turčije
ob 17.30 Jan Voss: spletna knjigarna Boekie Woekie

Mednarodni grafični likovni center, sobota, 5. 9. 2009, 16.00−18.00, sejem in predavanja, nedelja, 6. 9. 2009, 11.00−13.00, sejem

Ksenija Čerče, Knjižica vode, 2008−09.

Tomaž Tomažin, Naša vojska, 2008.

Po gogu: novo obdobje korejske umetnosti 

Na predlog Jeona Joonhoja, nagrajenca bienala iz leta 2007, predstavlja razstava postgogojevsko generacijo južnokorejskih umetnikov. Njihova dela preizprašujejo probleme sedanje razdeljene korejske družbe, ki še živi v hladni vojni. Rodili so se v šestdesetih letih. Takrat, po korejski vojni, so njihovi starši s trdim delom gradili državo. Odraščali so v sedemdesetih, ko je z ameriškimi vojaki prišla v Korejo glasba go-go in so državo preplavile množične zabave v klubih gogo, imenovanih tudi kurniki. Gogo je postal sinonim za mladinsko kulturo zadovoljstva. Ustvarjati so začeli v osemdesetih. Od predhodne generacije se razlikujejo predvsem po tem, da se zavedajo realnosti zunaj kurnika.

Umetniki: Kim Kira, Jang Minseung & Kim Check, Jeon Joonho, Lee Yongbaek, MOON Kyungwon, Lee Sea Hyun, Moon Hyungmin, Ligyung.
Kustosinja: Kim Jyeong-Yeon
Razstavišče: Galerija Cankarjevega doma

MOON Kyungwon, Prehod:Sungnyemun, 2008, medijska instalacija 2 LCD projektorja, računalnik.


Lee Yongbaek, Ogledalo, 2007, monitor, ogledalo, Mac Mini, stereo zvočnik.

 

Spremljevalne razstave

Odtisi

spremljevalna razstava Pionirskega doma


Tonček Dežman, monotipija.

Razstavi na Jakopičevi promenadi in v Art centru prikazujeta otroško grafiko Pionirskega doma v Ljubljani, ki so jo ustvarili otroci v zadnjih petdesetih letih in je shranjena v njihovem obsežnem likovnem arhivu.
Razstava na velikih panojih na Jakopičevi promenadi prikazuje šestdeset barvnih fotopovečav otroških grafik. Nastale so pod mentorstvom uglednih grafikov, med njimi Alenke Gerlovič, Bogdana Borčića, Tince Stegovec in številnih drugih, ki so otroke in mlade na likovnih delavnicah v Pionirskem domu uvajali v čarobni svet grafičnega ustvarjanja. Razstava je nastala v sodelovanju z Zavodom za turizem Ljubljana.
Kustosinja: Tina Pleško
Jakopičeva promenada, Tivoli, 4. 9.−29. 11. 2009

Razstava v Art centru predstavlja skoraj vsa otroška dela iz arhiva Pionirskega doma, več kot sto grafik in matric. Za to priložnost je Pionirski dom ponovno natisnil številne grafike. Poseben izbor je namenjen posameznim sklopom, ki skozi časovni pregled arhiva prikazujejo klasične grafične postopke in sodobne pristope k ustvarjalnosti v grafiki.
Kustos: Iztok Amon
Pionirski dom – Art center
8. 9.−29. 11. 2009, odprto: ponedeljek−četrtek, 15.00−19.00, petek 16.00−19.00

Motivacija, ustvarjalnost in inovativnost v grafičnih listih otrok in mladine
spremljevalna didaktična razstava I. osnovne šole Žalec 


Jonatan Sobočan Zajc, Saksofonist, 2005, kolagrafija, 5. razred.

Razstava je del mednarodne konference Motivacija za ustvarjalnost in inovativnost mladih, ki jo prireja pedagoška sekcija Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov v sodelovanju z Zavodom RS za šolstvo, Oddelkom za likovno pedagogiko in glasbo na Pedagoški fakulteti v Ljubljani in InSEA – www.insea.org (International Society for Education through Art – Mednarodno združenje likovno umetnostnih pedagogov). Predstavlja izbor najlepših nagrajenih grafičnih listov iz zbirke I. osnovne šole Žalec, ki že od leta 1981 organizira Bienale otroške grafike. Dela kažejo razvoj pri izvajanju grafičnega procesa od nastajanja matrice do odtisa, pri čemer so bile upoštevane razvojne stopnje otrok in njihovim zmožnostim prilagojene grafične tehnike. Razstavljene so velike grafike, ki zahtevajo precej potrpežljivosti in vztrajnosti pri izdelavi, pa tudi manjše, manj zahtevne, a intimne. Grafike kažejo bogat in čaroben svet otroških motivov, od realističnih do fantazijskih podob iz ekologije, ljudskih običajev, športnih trenutkov in utrinkov iz šolskega dogajanja, sveta živali in rastlin.


Kustosinja: Neli Šuler
Mednarodni grafični likovni center,
13.−25. 10. 2009, torek−nedelja, 11.00−18.00

Pozdravi iz Striponije 

Pozdravi iz Striponije je mednarodni stripovski projekt v produkciji Foruma Ljubljana, revije Stripburger in več pridruženih domačih in tujih organizacij. Dela, ki so nastala za razstavo v grafičnih delavnicah MGLC, so rezultat živahnega medkulturnega dialoga. Naloga umetnikov iz tujine je bila »portretiranje« Slovenije, medtem ko so umetniki, živeči v Sloveniji, »portretirali« domovino svojih kolegov iz tujine. Stripi ponujajo nekonvencionalni pogled na evropske države in njihove prebivalce, ki s fantazijskimi interpretacijami in humorjem presegajo nacionalne stereotipe in kulturne razlike. Hkrati z razstavo je izšla posebna antologija revije Stripburger Greetings from Cartoonia (Pozdravi iz Striponije).


Umetnica in umetniki:
Filipe Abranches, Kaja Avberšek, Matei Branea, Andrea Bruno, Jyrki Heikkinen, Bendik Kaltenborn, Jakob Klemenčič, Marko Kociper, Matej Lavrenčič, Gašper Rus, Mateusz Skutnik, Matej Stupica.
Kustos: Stripburger 

Slovenski etnografski muzej, 22. 10.–29. 11. 2009, torek–nedelja, 10.00 −18.00 


Matej Lavrenčič, V letu ekologije 2009 obiščite Romunijo, 2009, sitotisk.

 

Jyrki Heikkinen: Kiitosvirret

spremljevalna razstava Striburgerja Pozdravi iz Striponije
Kavarna Kinodvor, 23. 10.−8. 11. 2009, odprto: ponedeljek−sreda, 10.00−24.00; četrtek, 10.00−1.00; petek, 10.00−2.00; sobota, 12.00−2.00; nedelja, 10.00−24.00

Spremljevalni dogodki
Čajanka za sodobno umetnost Mednarodni grafični bienale na kvadrat (sodelovali so Jerneja Batič, Jurij Krpan in Božidar Zrinski). 

Predavanje Bienali brez meja? (predavala je Chin-tao Wu, tajvanska raziskovalka sveta umetnosti). 

Delavnica ekojedkanica (vodil jo je umetnik in tiskar Alfons Bytautas iz Grafičnega kabineta iz Edinburgha). 

Tivoli tiska (sklop sitotiskarskih delavnic za otroke v vrtcih, vodila jih je Mojce Zlokarnik). Grafične delavnice Pionirskega doma.
Javna vodstva v družbi kustosov in kustosinj bienala.

Katalog 28. grafičnega bienala
28. grafični bienale spremlja izid obsežnega slovensko-angleškega ilustriranega kataloga, posvečenega spominu na dr. Zorana Kržišnika, iniciatorja in dolgoletnega vodjo grafičnega bienala. Katalog je celovit pregled razstavljajočih umetnic in umetnikov z besedili kustosinj in kustosov bienalskih razstav. Je tudi eno izmed razstavišč osrednje razstave Matrica: nestabilna realnost.

Producent 28. grafičnega bienala: Mednarodni grafični likovni center
Koproducenti: Cankarjev dom, Galerija Alkatraz, Galerija Ganes Pratt, Galerija Jakopič, Galerija Kapsula, Galerija Škuc, Muzej in galerije mesta Ljubljane, Pionirski dom − Art center, Stripburger/Forum Ljubljana, Zavod za šolstvo RS
.

Pokrovitelj: Lek, član skupine Sandoz
Sponzorji: Gorenje, Hyundai Avto Trade Ljubljana, Mercator, Petrol, Vileda, Freudenberg gospodinjski proizvodi
Medijski sponzorji: Delo, Europlakat, Radio Center, Radio Študent
S podporo: Arts Council Korea, Avstrijski kulturni forum Ljubljana, Culture, Fundacija Mondriaan, Italijanski inštitut za kulturo v Sloveniji, Ministrstvo za kulturo Republike Armenije, Mehiška nacionalna fundacija za kulturo in umetnost, Statens Kunstraad − Danska, Veleposlaništvo Republike Turčije, Veleposlaništvo Združenih držav Amerike, Zavod za turizem Ljubljana 

 

Želim prejemati novice na e-mail:
ARHIV

Program projekta Švicarija: skupnost, umetnost in narava

Cikel predavanj o parku Tivoli
Tivoli – umetnost z naravo

Tivolska arhitektura

četrtek, 18. oktober ob 18. uri,
vstopnina: 2 eur

predava: Ogla Paulič

Začetek arhitekturnega oblikovanja parka Tivoli je viden v grajski arhitekturi Tivolskega dvorca in dvorca Leopoldsruhe (današnji Cekinov grad). Kasneje se začnejo pojavljati stavbe, namenjene prostočasnim dejavnostim, predvsem športnorekreacijski objekti in objekti za razvedrilo. Ne smemo pa pozabiti niti na pomembne kulturne stavbe na robu Tivolija, ki so zaradi železniške proge žal odrezane od preostalega parka.


Grad Tivoli.
Foto: Matevž Paternoster. Arhiv MGLC.

Skrivno življenje knjig
Narava, družba, ljudje

sreda, 24. oktober, ob 18. uri,
brezplačno

"Človeštvo imam za tako pomembno, ker smo prva biološka vrsta od nastanka življenja pred več kot tremi milijardami let, ki na veliko izkorišča informacijo, da spreminja svet okoli sebe." 

James Lovelock, Težavna pot v prihodnost 

Kakšne spremembe se dogajajo na našem planetu glede na informacijsko nasičenost? V Evropi? Sloveniji? Lokalnih okoljih? 

Na vprašanja bodo na dogodku v ciklu Skrivno življenje knjig odgovarjali: Janez Markeš, Mitja Pucer in Ajda Pistotnik.
Pogovor vodi Nika Kovač.

VABLJENI V OTROŠKI ATELJE V USTVARJALNI CENTER ŠVICARIJA!

Vsak petek potekajo ustvarjalne delavnice, animacije in vodeni ogledi stavbe za otroke. Atelje brezplačno obratuje vsak petek od maja do novembra od 10. do 13. ure. Dejavnosti vodijo galerijske mentorice Petra DergancTina BocPetja Kolenko in Katja Kovše.

Svoj obisk lahko najavite na
e-naslov: petra.derganc@mglc-lj.si.

Za otroke v programu projekta Švicarija: skupnosta, umetnost in narava

HI HI HAA – poučna ustvarjalna srečanja za starše z dojenčki in malčki ter nosečnice in njihove partnerje, vodi umetnica in doula Martina Fukuhara Štirn

vsak petek dopoldne v oktobru od 10.00 do 11.30

Kosilo ne priplava po župci
Kuharija za začetnike

Kje: Bistro Švicarija, Ustvarjalni center Švicarija
Kdaj: ob ponedeljkih z začetkom ob 17. uri/prvič 22. oktobra

Delavnice potekajo od sredine oktobra do sredine novembra ob ponedeljkih z začetkom ob 17. uri in trajajo približno dve uri.

Vodi: Jasna Radovan, kuharska mojstrica Švicarije.
Prijave na 051/350 750, info@bistro-svicarija.si.
Kotizacija: 20 eur/srečanje. Udeležba je omejena na največ 5 oseb.

Predznanje ni potrebno in kar bomo skuhali, bomo tudi pojedli!

Program
22. oktober: zelenjavna enolončnica z ajdovo kašo, marelični cmoki
29. oktober: švicarski zrezek na posteljici dušene buče, gratinirane skutine palačinke
5. november: kostanjevi štruklji, panna cotta s sadjem
12. november: carski praženec z jabolčno čežano


Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.


 

Odprtje razstave Matjaž Geder, Priprave na improvizacijo

DANES

Matjaž Geder
Priprave na improvizacijo

17. 10.–11. 11. 2018
odprtje, sreda, 17. oktober,
ob 18. uri

Matjaž Geder je likovni pedagog na Osnovni šoliII Murska Sobotia Prav pedagoški poklic izrazito vpliva na njegov ustvarjalni svet, ki nenehno prehaja od neposredne in ilustrativne likovne govorice do kompleksnejših konceptualnih in simbolno zastavljenih podob. V svojih delih primerja rigiden šolski sistem, ki temelji na šablonskem in nekritičnem načinu razmišljanja, z odnosom do destigmatizacije duševnih bolezni, ki sta si v njegovih delih presenetljivo blizu. Na ogled je izbor del, nastalih v zadnjih letih, in serija novih tiskov, narejenih posebno za razstavo.


Matjaž Geder: Stopnicanje, 2018, monoprint, 66 x 100 cm.

Tematsko vodstvo po pregledni razstavi Rika Debenjaka

Sledi na papirju, platnu, steni kot intuitivno razumljen svet svojega časa

vodi Tatjana Pregl Kobe, umetnostna zgodovinarka, likovna kritičarka, pesnica, esejistka in pisateljica

torek, 23. oktober, ob 18. uri
vstopnina za razstavo, vodstvo je brezplačno

Med najpomembnejšimi značilnostmi zgodnje umetniške izpovedi Rika Debenjaka je užitek slikanja, prenesen v barvno in oblikovno območje. Prefinjen grafik in tehnični perfekcionist je bil tudi odličen ilustrator.

Likovnik brez ponotranjenega posluha za pisano in pripovedno besedo le težko prevaja sporočila pripovedi v ilustracijo, in Riko Debenjak kot ilustrator je to pravilo potrjeval. Tudi zanj je bilo prepletanje besedne in likovne umetnosti nadvse pomembno in za uresničitev tega prepleta je našel veliko načinov. Z ilustracijo je izrisoval svet, takšen, kot ga je dojemal in čutil, in ne takšnega, kot naj bi bil.

Na svoj intuitivno ponotranjeni in samosvoj način je slikal tihožitja, pokrajino, lastno podobo, akte ter se kasneje, v svojem drugem slikarskem elementu, na osnovi likovnih spoznanj iz svojega virtuoznega grafičnega ustvarjanja na platnu spogledoval z abstrakcijo. Debenjak je ustvarjal izhajajoč iz barvnega realizma in tradicionalnih prvin, pri čemer je bila vsebina zanj vedno zelo pomembna. Liričen in večinoma mehek način njegovega slikanja, izbira barv, oblikovanje podobe, oblika in poteza še danes kažejo umetnikovo likovno občutljivost, a tudi čas, v katerem so slike nastajale.

Program tematskih vodstev ob pregledni razstavi Rika Debenjaka 


Riko Debenjak, ilustracija za knjigo Nikolaj V. Gogolj: Taras Buljba, 1948.